Advertentiemogelijkheden

Waarom yoga?

Het moderne leven stelt hoge eisen aan lichaam en geest. Soms kan het evenwicht tussen deze twee verstoord raken en daardoor kan onze gezondheid worden bedreigd. Om dit te helpen voorkomen is er een doordacht systeem van eenvoudige oefeningen die ontspanning en nieuwe energie geven en ons in balans houden. Zo’n systeem is yoga.

Wat is yoga?

Yoga is een methode, waarmee we onze mogelijkheden en beperkingen leren herkennen en evenwicht kunnen brengen tussen de functies van lichaam en geest. Deze methode heeft mensen al duizenden jaren geholpen om lichamelijk gezond te blijven en zich geestelijk verder te ontplooien. Yoga komt oorspronkelijk uit India, maar kan door iedereen worden beoefend en is gebaseerd op de ervaring van het individu zelf. Wie de mogelijkheden van yoga wil ontdekken, zal bij zichzelf moeten beginnen.

Hatha yoga

Van de verschillende yogasystemen, die al sinds jaren in het westen worden beoefend, is hatha yoga de bekendste. Deze methode omvat onder andere ontspanning en ademhalingsoefeningen, concentratietechnieken en lichaamshoudingen, die asana’s worden genoemd. Bij het uitvoeren van de oefeningen gaat het steeds om de persoonlijke inzet en betrokkenheid, waardoor forceren wordt vermeden. Hatha yoga is dan ook geen uitputtende training, maar een rustige methode voor het vrijmaken van latente energie. Bovendien kan het ons leren deze energie te beheersen en doelmatig te gebruiken.

Artsen verwijzen patiënten dikwijls naar yogacursussen, omdat de oefeningen ons bevrijden van allerlei spanningen en blokkades, de bloedcirculatie bevorderen, de natuurlijke ademhaling verbeteren en zowel het ademvolume als de energieopname vergroten. Ook zijn er gespecialiseerde yogacursussen, bijvoorbeeld zwangerschapyoga, yoga tegen rugklachten et cetera. In beide gevallen hechten de artsen grote waarde aan de innerlijke rust en het zelfvertrouwen, dat u bij de yogaoefeningen kunt opdoen.

Voor u begint

Yoga kan iedereen helpen, maar yoga is beslist géén wondermiddel. U kunt de gunstige werking van yoga bevorderen door thuis elke dag tenminste een kwartier te oefenen. In de eerste lessen wordt een aantal grondbeginselen en basistechnieken onderwezen. Het is daarom sterk aan te bevelen deze lessen zonder onderbreking te volgen. Er wordt vooral aandacht geschonken aan losmaak-, ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Deze oefeningen maken het mogelijk om, in een later stadium, te werken met asana’s, beproefde houdingen die helpen het natuurlijk evenwicht te bewaren.

Wat heeft u nodig?

Voor deelname aan een yogacursus is gemakkelijk zittende kleding gewenst (T-shirt, trui, trainingspak of katoenen kleding) en een matje, slaapzak of plaid om op te liggen.

 

Ons laatste nummer